Ett tydligt uttryck

Bilden av ett Optidev skapas i många sammanhang – i det personliga mötet, när våra kunder pratar om oss, i den dagliga användningen av våra produkter och tjänster samt självklart i vårt grafiska uttryck.

Därför är det viktigt att ha en tydlig och snabbt igenkännbar identitet, ett grafiskt uttryck som inte spretar. Och det gäller att vi inte slarvar med hur vi ser ut. Vi ska vara enkla att känna igen och se likadana ut var man än möter oss. Det skapar förtroende och trygghet. Den gra ska manualen är verktyget för att vi ska lyckas. Följer vi dess enkla regler ger vi det intryck vi vill att varumärket Optidev ska göra.

Men allt står inte i manualen. Ibland kommer du hamna i situationer där du inte hittar svaret i manualen. Då gör du som alltid annars i livet – frågar någon om råd, och låter sunt förnuft styra. Svårare än så behöver det inte vara.

1.0 Logotyp

1.1 Primär logotyp

Logotypen är Optidevs ansikte utåt. Den primära logotypen är som nedan, så kallad positiv, i svart färg med röda prickar.

Optidev Logo Ladda ner (.png) Ladda ner (.eps)

1.2 Logotypens varianter

Vår logotyp används på tre olika sätt: Positiv med och utan byline, negativ med röda prickar, och helt negativ. På svart bakgrund används den negativa logotypen med röda prickar, och på röd bakgrund används den helnegativa logotypen.

1.3 Logotypens färger

Logotypens färg är svart med röda prickar.

Black

C:0 M:20 Y:20 K:100

R:0 G:0 B:0

webb: #000000

Pantone 186

C:11 M:100 Y:82 K:3

R:207 G:10 B:44

webb: #CF0A2C

1.4 Gör aldrig så här med logotypen

Det är inte tillåtet att ändra färg på logotypen, modifera, beskära eller förvränga den. Inte heller att byta ut bylinen.

Logotypdemonstration av fel färg på bakgrund

Fel färg på bakgrund

Logotypdemonstration av fel byline

Fel byline

Logotypdemonstration av felaktig förvrängning

Förvrängd

Logotypdemonstration av fel färger på logotyp

Fel färg på logotyp

1.5 Logotypens frizoner

Logotypen måste få tillräckligt med utrymme, det kallas för frizon. Frizonen gör logotypen tydlig och ger den luft genom att se till så att andra element inte kommer för nära. Minsta frizon ska vara lika stort som bokstaven O i logotypen.

Demonstration av logotypens frizon

1.6 Element

Det grafiska elementet är den del av loggan och används som ett grafiskt element.

Grafiskt element med utfall

Utfallande

Grafiskt element med utfall

Mer utfallande

Grafiskt element med utfall

Symbol utan utfall

2.0 Typsnitt

2.1 Primära typsnitt

Typsnitt och typografi är lika viktigt för det gra ska uttrycket som logotyp och färger. Det är varumärkets officiella handstil och valt och satt utifrån vad varumärket står för. Typografins huvudsakliga uppgift är att skapa läsbarhet, tydlighet och igenkänning.

Vårt primära typsnitt är DIN som används i sex varianter. Vi använder det främst i rubriker, korta informationstexter och bildtexter. DIN är ett sans-serif-typsnitt, vilket innebär att det inte har några klackar. Typsnittet standardiserades 1931 av DIN (Deutsches Institut für Normung) för användning på tekniska applikationer, väg- och trafikskyltar.

DIN - Light

DIN - Regular

DIN - Bold

DIN Condensed - Light

DIN Condensed - Regular

2.2 Sekundära typsnitt

I andra sammanhang, som i presentationer eller brev, används sekundära typsnitt. Det går även bra att använda de sekundära typsnitten om de primära inte skulle finnas till hands.

Finns inte DIN när man utformar till exempel brev, information eller andra interna dokument, går det bra att byta ut mot Open Sans.

Tänk på att Open Sans i förvald storlek 12 punkter är väldigt stort. Det blir mer lättläst och ser bättre ut i storleken 9 med ett radavstånd på 12 punkter.

Open Sans - Light

Open Sans - Regular

Open Sans - Bold

2.3 Typsnitt webben

På webben använder vi både DIN och Open Sans i tre varianter: DIN Condensed Light, DIN Condensed Regular och Open Sans Regular.

DIN Condensed - Light

DIN Condensed - Regular

Open Sans - Regular

2.4 Typografisk struktur

För att vår kommunikation ska vara enhetlig förhåller vi oss till en typografisk struktur. Nedan är ett exempel på den typografiska strukturen tillsammans med förklaringar.

2.5 Längre text

Text i exempelvis foldrar eller andra dokument vilka kräver ett snyggt, lättläst och stringent uttryck.

Strukturexempel:
Lorem ipsum dolor sit amet

Lorem ipsum dolor sit amet dolor

Fero ea consequi tem quam, conet quam quasperum duntur re, sam, tem hicatus dest, ipic tendit odictae. Et hillatiae net a ducidendi beatibus quias site plitat re, om- niscipis et quissinti cuptat. Sed quis estemolo dolupti nveliquas none ero occabore necabo. Neque nihictota velibus nos ad moluptaquam ilique lautet as ea nos rem. Ut remolum, tem iumquate estrum verum nobit, od maionsequia sit, comnis mo molest, quiscidit mollum lam lam enit o cilis qui sit aut autatur?

Lorem ipsum dolor sit amet

Ibusantia nulpari bersper naturestiis non ped mo omnias ex expeles diandest accaerr untias quae cust, torrum faci conse simus expliqu idemporem aut post quam, se molorem poremo omnis autempo restio verum in consed quaesti busape sed ut et pra volupta spersped mo omnihic ipiendem. Te delessinim dolessi aut il moluptae consed maio. Et et es simpere mpossitias aut ad quiae excernat explitat iusant accum qui debis quo qui volo volestiur repudae sitatu.

Överrubrik

Till överrubriken använder vi DIN Condensed Bold 18 punkter, versalt.

Huvudrubrik

Till huvudrubriken använder vi DIN Condensed Bold 48 punkter och ett radavstånd på 52 punkter. Huvudrubriken kan användas både centrerad och vänsterställd beroende på upplägg av text. Den skrivs dock alltid versalt.

Mellanrubrik

Till mellanrubriken använder vi DIN Condensed Bold 18 punkter.

Brödtext

Brödtext ska skrivas i Open Sans och skall ha förhållande ca 9 punkter och ett radavstånd 12 punkter för att skapa luftighet i texten.

2.6 Citat

När vi drar upp ett citat som grafiskt element ska det skrivas i DIN condensed Bold, och helst i röd text beroende på bakgrund.

”Aximo volorio doluptatio to endit, of ctiisque num, quisqui occumet in porestis undunt estiam inctam lature, sitamet auta di dolupta ectinim porate sitas dolorru ntemporem eiusam erum et odiandi dunt”
Namn Namnsson

2.7 Bildtext

I bildtexter använder vi DIN Condensed Bold.

Aximo volorio doluptatio to endit, offictiisque num, quisqui occumet in porestis undunt estiam inctam lature, sitamet auta di dolupta ectinim porate sitas dolorru ntemporem eiusam erum et odiandi dunt.

3.0 Färghantering

3.1 Färger

Optidevs färger är i huvudsak svart, röd och vit med grå som ett tillägg för att lätta upp det visuella intrycket.

Black

C:0 M:20 Y:20 K:100

R:0 G:0 B:0

webb: #000000

Pantone 186

C:11 M:100 Y:82 K:3

R:207 G:10 B:44

webb: #CF0A2C

Pantone Cool Grey 1

C:16 M:12 Y:14 K:0

R:220 G:216 B:214

Svart: 10%

White

C:0 M:0 Y:0 K:0

R:255 G:255 B:255

webb: #FFFFFF

3.2 Färger webben

På webben utgår vi från våra primära färger, här översatta till hexadecimal.

webb: #000000

webb: #CF0A2C

webb: #C8C8C8

webb: #FFFFFF