Optidev det första svenska bolaget med Googles validering

Ett sätt att försäkra sig om att en leverantör är på rätt nivå, är att genomgå en validering. Genom att bli godkända för Android Enterprise Service Provider har Optidev nu inte bara satt en hög standard, det säkerställer också att kunderna kan känna sig trygga med att implementera en mobil plattform för sitt företag. Optidev är det första svenska bolaget med valideringen.

Den stora mängden mobila enheter och tjänster som erbjuds på marknaden kan skapa förvirring för företag som vill integrera allt i en sammanhållen lösning. För att förtydliga och förenkla användningen av både tjänster och partners tjänster har Google skapat programmet Android Enterprise Recommended. Programmet identifierar OEM-tillverkare, Enterprise Mobility Management och leverantörer som uppfyller de strikta företagskrav som validerats av Google.

Optidev är redan väl integrerat med ett antal plattformar, bärare, tjänster och mobila erbjudanden, men för att uppnå statusen Android Enterprise Service Provider och ge kunderna en ännu större trygghet var Optidev tvungna att uppfylla en rad olika kriterier.

– För att bli godkända ska bland annat 60 procent av säljorganisationen genomgått en utbildning i Android Enterprise, samtidigt ska 60 procent av resurser inom pre sales genomgå en ännu mer avancerad utbildning. Slutligen ska minst tre experter utbildas inom den högsta utbildningen, Android Enterprise Experts. Vi har just nu fyra personer som har utbildat sig på den nivån, berättar, Fredrich Pékar Deputy Consulting & Project Delivery Manager på Optidev.

Sammantaget handlar det om hur man ska kunna leverera en så smart och bra lösning som möjligt. Android används redan i stor utsträckning bland företag, eftersom fler och fler mobila enheter används för affärskritiska processer. Behovet av att korrekt planera och stödja med androidenheter bara växer.

– Detta är en bekräftelse på att vårt sätt att arbeta med lösningar för Managed Mobility Services tillsammans med Android Enterprise är rätt. Vi jobbar alltid för att följa rätt guide lines och leverera en så bra lösning som möjligt åt kund. Nu har vi Google i ryggen vilket såklart känns skönt. En bra validering är ett kvitto på att vi kan det här.

För ytterligare information, kontakta: 

Fredrich Pekár
Deputy Consulting & Project Delivery Manager
Mobil +46 701-96 32 00
E-post / E-mail: fredrich.pekar@optidev.se

Glenn W. Gleditsch-Reiersen
Head of Sales
Mobil +47 416 25 590
E-post: glenn.reiersen@optidev.no

Om Optidev AB
Optidev är en av de ledande aktörerna i Norden inom totala leveranser av kostnadseffektiva mobila lösningar för bland annat transport- och logistikföretag samt säkerhetsbranschen. Lösningarna inkluderar både programvara och utrustning för spårbarhet, tillgänglighet och insamling av affärskritisk information i realtid. Optidev har 85 anställda och kontor i Sverige, Norge och Danmark. Företaget grundades 2000 och ägs av Techstep ASA. För mer information, se www.optidev.se. 

Om Techstep ASA
Techstep är startat för att bli den ledande leverantör av Managed Mobility Services i Norden. Techsteps mjukvarubaserade Managed Mobility-erbjudande gör det möjligt för företag att låta sina anställda göra sitt arbete över mobila enheter och platser med hög säkerhet och operativ stabilitet. Techstep har 210 anställda med säte i Norge och Sverige, och betjänar nästan 4 000 kunder och 210 000 abonnenter i olika branscher inom privat och offentlig sektor. Företaget är noterat på Oslo Börs. För mer information, besök www.techstepasa.no.

Robusta mobilitetslösningar för framtiden