Optidev vinner upphandling värd 20 miljoner

Det blir mjuk- och hårdvaruföretaget Optidev i Borås som levererar plattform och teknisk utrustning för Västtrafiks handhållna kontroller och försäljning av biljetter på tåg, spårvagnar och färjor. Avtalet löper under fem år.

– Nu får tågvärdar, däcksmän och kontrollanter en hållbar och användarvänlig mobil utrustning kopplad till ett modernt system som stöder Samtrafikens Biljett- och betalstandard, BoB. En nationell standard framtagen för att kunna användas av alla trafikbolag i Sverige, säger Optidevs vd Fredrik Logenius.

– Ytterligare en fördel med vår lösning är att vi, utöver ruggade företagsprodukter, också kan använda oss av mobila konsumentprodukter och dra nytta av den snabba teknikutvecklingen. Genom att lägga ett ruggat hölje på produkterna får de hög hållbarhet men blir betydligt billigare än likvärdiga specialprodukter, menar Björn Larsson som är Solution Architect och håller i projektet från Optidevs sida.

– Optidevs lösning underlättar försäljning och kontroll av biljetter. Vi testkör systemet nu i oktober tillsammans med tågvärdar och biljettkontrollanter. Sedan rullar vi ut cirka 380 handhållna enheter under våren 2019, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

För vidare information vänligen kontakta:

Fredrik Logenius
Vd, Optidev AB
Mobil: +46 733-58 42 02
E-mail: fredrik.logenius@optidev.se

Fredrik Logenius, CEO

Ladda ner
Close

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra Villkor för cookies.

Robusta mobilitetslösningar för framtiden