Priority Car inför webbaserat bokningssystem med mobilt IT-stöd

Optidevs webbaserade affärssystem för bokning, uppdragsplanering och rapportering ger bättre kundservice och kontroll på parkerade bilar och serviceuppdrag.

Priority Car som erbjuder säker parkering och servicetjänster på Landvetter flygplats, har valt Optidevs modulbaserade affärsssystem TrueMobile Order & Deliver. Systemet stöder Priority Cars hela affärsprocess från bokning av parkering och servicetjänster via webben till uppdragsplanering och distribution av mobila arbetsordrar. Bland funktionerna finns även rapportering med hjälp av handdator och verktyg för uppföljning.

“TrueMobile Order & Deliver är navet i vår verksamhet och ger oss full kontroll på beläggning och planerade arbeten så att vi kan planera in rätt resurser och utföra uppdragen i tid,” säger Pelle Svensson som är platschef Priority Car. “Snabb service är  A & O för våra kunder som är fokuserade på att ta sig till flygplatsen och checka in. TrueMobile Order & Deliver effektiviserar incheckningen och gör att vi kan agera proffsigt i mötet med kunden.”

TrueMobile Order & Deliver är ett webbaserat affärsystem med rollbaserad behörighet. Via det webbaserade gränssnittet kan Priority Car bland annat administrera kundkategorier, prislistor och produktregister. Bland verktygen ingår även stöd för att sköta utskick och kampanjer.

Systemets bokningsfunktion gör det snabbt att via Priority Cars hemsida beställa parkering och servicetjänster som exempelvis tankning och byte av däck. När bokningen är klar genereras ett bokningsnummer och en bekräftelse skickas via SMS eller e-post.

Bilen checkas in när kunden lämnar bilen på Priority Cars nyöppnade in- och utlämningskontor direkt i anslutning till inrikes- och utrikeshallen. Bilnyckeln märks med en unik streckkod för bättre spårbarhet.

“Tack vare systemets enkelhet så tar det inte mer än 90 sekunder från att kunden lämnar bilen på en av de avsedda platserna i parkeringsgaraget tills han kan checka in på sitt flyg,” fortsätter Pelle.

Med hjälp av affärslogik styr systemet i vilken ordning som serviceuppdragen utförs. Systemet skapar mobila arbetsordrar som skickas till handdatorerna som servicepersonalen använder. Handdatorerna kommunicerar med affärssystemet via mobiltelefonnätet och det krävs därför inget lokalt nätverk, vilket förenklar underhåll och support.

Servicepersonalen använder handdatorns streckkodsläsare för att validera rätt service utförs på rätt bil. I handdatorn anges hur mycket material som används och hur lång tid uppdraget tar att utföra. All information blir tillgänglig i affärssystemet i realtid. När bilen hämtas, skannas streckkoden på både kundens kvitto och bilnyckeln för att bekräfta att rätt bil lämnas ut.

“TrueMobile Order & Deliver bygger på en modulbaserad plattform som oavsett bransch kan anpassas till kundens affärsprocesser på ett kostnadseffektivt sätt,” säger Tommy Vestlie, VD på Optidev. “Optidev tar helhetsansvar för lösningen för att säkerställa problemfri drift så att du som kund kan fokusera på din kärnverksamhet.”

Optidev har levererat hela Priority Car lösningen inklusive; affärssystem, hemsida, publiceringsverktyg för att uppdatera hemsidan, handdatorer, handdatorprogramvara och SIM-kort. Optidev tillhandahåller även 24-timmars utbytesservice och support samt hostar hemsidan och sköter drift och underhåll av systemet.

Nyheter

Robusta mobilitetslösningar för framtiden